onsdag den 31. oktober 2012

OSO opgave

Så.. Nu har jeg siddet siden klokken 8 i morges og stiret på siden... De få ord jeg har skrevet. Hvordan pokker kan detvære så svært at skrive? Se lige nu går det jo meget godt??? *suk*
Og det er til imorgen..
Glemte også vejledning idag så jeg er lidt på røven.
Jeg prøver virkelig at tage mig sammen men... Hvad fanden skal jeg lave? + jeg mangler også at lave et produkt...
''For at komme ind i en pædagogisk udannelse, skal man havde gennemført 9 eller 10 klasse.
Derefter kan man enten tage på STX(studentereksamenen), HF(Højere forberedelseseksamen), HTX(Højere teknisk eksamen), HHX(højere handelseksamen). Men den vej der er mest populær, er gennem HF, hvilket tager ca. to år.
Derefter tager man på et pædagogseminarium, eller som det lige har skiftet navn til – professions højskole, hvilket tager 2-3 år.
Men det er ikke den vej jeg vil tage. Jeg vil tage på EGU hvilket tager 2-3 år. EGU er en udannelse for unge under 30 år.
Uddannelsen er bygget op omkring arbejde. Hovedparten af uddannelsen foregår på en eller flere arbejdspladser, og kun en lille del i skole. Derfor er egu også for unge, der foretrækker arbejde frem for skole. Hver egu-elev får sin egen personlige uddannelse. Det er egu-vejlederen, der sammen med egu-eleven sørger for, at uddannelsen passer til elevens ønsker, behov og kompetencer.
Uddannelsens grundlag er en 2-årig fleksibel plan med mest tid i praktik og mindre i skole. Skoletiden varer mindst 20 og højst 40 uger.
Man kan både komme i praktik og i skole flere forskellige steder under uddannelsen.

Bagefter EGU overvejer jeg at tage på professions højskole, hvis det er nødvendigt.

Når man siger pædagog, tænker folk normalt en der arbejder i en børnehave\vuggestue.
Men det er ikke kun i en børnehave. Det kan være en speciel børnehave for børn med anden etniske forældre. Eller der kan være børn med sociale problemer eller nedsat funktionsevne.
Der er jo så også pædagoger der arbejder i SFOer og børnehaveklasser – som jo er 0 klasse.
Men det jeg lægger lys på er børnehavepædagog, da det er det jeg gerne vil være, og det var der jeg var i praktik.

I en normal børnehave er der typisk 3 stuer. En vuggeste, en mellemstue for børn mellem1-3 år og den store stue med børn fra 3-5 år.
Det er meget forskellig hvor mange børn der er i en stue.''

Se det er ikke særlig meget tekst .. Jeg er heller ikke færdig men.. Jeg skal snakke i 15 min... Jeg ved virkelig ikke mere hvad jeg kan putte på, mere end hvor mange der er i stuerne og .. Ja.. Det er det..
Og jeg har så ikke lavet en skid.. Min mor slår mig ihjel når hun kommer hjem fra arbejde haaaa :'D wish me luck!

**Forresten til jer der ikke ved hvordan en oso foregår.. Så skriver du en report som sådanset også er den tekst du siger højt og så laver du et produkt som du så viser frem.

Iggy over and out!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar